تبلیغات
سایبان اندیشه - عدالت؛ از گفتار تا عمل
 
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : احمد عباسی
نویسندگان
نظرسنجی
ضمن تشکر از بازدید حضرتعالی ،در صورت صلاحدید نظر مبارک خود را درج بفرمایید






جستجو

آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :


سایبان اندیشه
آسمان بسیار زیباست، اما بسی زیباتر است آن کس که این زیباترین سایبان را آفرید.




مسأله عدالت و تحقق آن در جامعه بشری از ضروریات اولیه حیات اجتماعی است. بعلاوه عدالت و قسط، عدالتخواهی و قسط طلبی شأنی از شؤون فطری انسان است که بدون آن انسانیت انسان معنا نمی یابد و آدمی که دارای عقل سلیم و پیراسته از هوای نفسانی است با جذبه ای خاص به سوی عدل و داد در حرکت است. عدل و داد عامل رشد، توسعه، رفاه و امنیت در جامعه هست. عدالت و داد در وجود انسان «استقامت» و «اعتدال» .همچنین رهبرانقلاب حضرت آیت الله خامنه ای فرمودند: باید تلاش كنیم عدالت به گفتمانی زنده و همیشه حاضر در صحنه‌های مختلف كشور تبدیل شود

به هر حال آنچه مسلم و مبرهن است آنست که عدالت اجتماعی از روزی که انسان پای به این کره خاکی نهاد و تا آخرین روز از عمر گیتی همواره بشر به دنبال تحقق آنست و از فقدان آن رنج می برد. برای همین است که در قرآن کریم سوره حدید فلسفه و علت ارسال رسل و انزال کتب برپایی قسط و عدل معرفی شده است و یا بسیاری از سخنان حضرت علی ابن ابی طالب در خصوص عدالت و مبارزه با فساد و زیاده خواهی است الان نیز نقطه مشترک انسانها و از جمله موضوعاتی که می شود بر سر آن با همه انسانها گفتگو کرد و همه از هر نژاد و مذهب و ملیت بر آن متفق القول هستند یکی موضوع عدالت است و دیگری موضوع آزادی، که فعلا مد نظر این گفتار نیست. اما در ایران پس از روی کار آمدن انقلاب اسلامی گفتمان عدالت رنگ و بوی تازه ای گرفت و بسیاری از مردم ایران به تحقق حتی بخش کمی از عدالت اجتماعی دل بستند و خوشنود شدند و برای آن تلاش کردند از همکاری با آرمانهای انقلاب و حضرت امام خمینی گرفته تا بذل جان خود یا عزیزانشان در میدانهای مختلف، به این امید و آرزو که نظام اسلامی بتواند آرمانها و اهداف بلند خود را پیاده نماید و بدون پشتوانه نماند این مطلبی است که خود مسوولین نظام هم بارها به آن معترف بوده اند.

اما به دلایل زیادی که در سطور بعد خواهم آورد روز به روز عدالت اجتماعی از زندگی مردم دور شده است و نظام اسلامی در دستیابی به آن ناتوان و ناکار آمد جلوه داده شده است.

شاید اگر امیر المومنین جمله معروف: حکومت بر کفر باقی می ماند و بر ظلم باقی نمی ماند را بیان نمی فرمود کس دیگری جرأت گفتن آن را نداشت.البته در سیره و بیان آن بزرگ مرد از این دست جملات زیاد است جمله معروفی که فرمود اگر اقالیم سبعه را به من بدهند کاهی از دهان مورچه ای نخواهم گرفت.

بگذریم موضوع گفتار ما بررسی عدالت اجتماعی در نظام جمهوری اسلامی و موانع تحقق آن است.عدالت اجتماعی به دو قسم منقسم است یکی مربوط به حکومت اسلامی و مسوولین نظام اسلامی و دیگری مربوط است به مردم به عبارت دیگر مردم و مسوولین در بحث عدالت هر کدام وظیفه ای دارند مردم باید در ارتباط خود با سایر مردم و در زندگی روز مره خود و تعاملات مختلفی که دارند اعم از اقتصادی و غیر اقتصادی عدالت را پیاده نمایند این حتی به توزیع نگاه عادلانه معلم هم مربوط می شود تا سایر چیزهای دیگر.شایسته است باز نگاهی داشته باشیم به سخن رهبری خردمند انقلاب که در این راستا فرمودند: تلاش هر فرد برای اجرای عدالت درباره خود را نكته مهم دیگری در مقوله عدالت خواندند و افزودند: نگاه عادلانه هر فرد به خود، موجب دوری از گناه و ایجاد حالت خضوع و خشوع در مقابل پروردگار می شود و این مسئله به ایجاد عدالت اجتماعی نیز كمك می‌كند.

 

 اما وظیفه دولتمردان و مسوولین چهار چیز است یک تلاش برای ایجاد مدلی از حکومت و تعریف ساختاری که درآن؛ دستیابی به عدالت آسان باشد که البته و بدون شک تئوریهای اسلامی در این خصوص راه گشا و کافی است اما بستری که اکنون جوامع در این رابطه فراهم نموده اند متفاوت و همگی دارای اشکالات فراوانی است. بی شک نمی شود با مدل غربی و ظرف اروپایی اسلام را اجراء کرد این در حالی است که اسلام به واسطه انعطافی که در مذهب شیعه داشته و قدرتی که در همراهی با  شتابهای زندگی مدرن بشری را دارد، دست و بال پیروان خود را برای خلق مدلهای بدیع و متناسب با فرهنگ ها و ملت ها باز گذاشته است. رهبر معظم انقلاب در این خصوص فرموده اند: هدف ما رسیدن به نظریه اسلامی ناب و خالص در باب عدالت است كه برای دستیابی به این هدف بسیار مهم، باید با نگاه متجددانه و نوآورانه، به منابع اسلامی رجوع كنیم و با استفاده از متدها و فنون خاص این كار، نظریه اسلامی خالص را در مقوله عدالت استخراج كنیم.

دو: توزیع عادلانه ثروت و منابع بین آحاد مردم

سه: مبارزه با رانت،فساد اداری، جلوگیری از ریخت و پاش، حفاظت از درآمد و ثروت ملی و بیت المال مسلمین و  زیاده خواهی و بستن راههای فرار از قانون

چهار: ساده زیستی و گزینش مشی ساده در زندگی خود و پرهیز از اشرافیگری و زر اندوزی

خوب از مورد اول که بگذریم در مورد دوم شاهد تجمع ثروت و امکانات در بخشی و محرومیت در بخشهای زیادی از کشور هستیم. شما به روستاها و شهرهای کوچک که پا بگذارید فقط افتخار دولت رساندن آب و برق و گاز و تلفن به روستاهاست اما در مناطقی از تهران مانند ولنجک، درکه و توچال، کامرانیه و قیطریه، تجریش، جردن و غیره امکانات رفاهی در حد اروپا تجمیع شده است اما در بسیاری از روستاها و شهرهای مرزی هنوز امکانات رفاهی و سبک زندگی بسیار پایین ناراحت کننده است از امکانات فرهنگی،درمانی،رفاهی گرفته تا امکانات آموزشی و هنری

اما در خصوص مورد سوم جای بسی تاسف است که مجرمین و مفسدین اقتصادی از خود نظام و مسوولین هستند یعنی همان کسانی هستند که به اطلاعات دسترسی دارند، مسوولیتی دارند و از فرمولها و زد و بند ها و اخبار پشت پرده به خوبی مطلع اند و هنگام بروز مشکل یا دردسر از ارتباطهای خوبی که با منابع قدرت و ثروت دارند بهره مند می شوند. لذا این سوال مطرح است که نظام با چه کسی می خواهد مبارزه کند با خودش؟ بنابراین وقتی اختلاسی به بزرگی سه هزار میلیارد تومان اتفاق می افتد برای همه یک پرسش بوجود می آید و آن این که آیا ما می توانیم از پرداخت عوارض، جریمه،مالیات و غیره به دولت فرار کنیم؟آیا می توانیم یک میلیون تومان وام از بانک بگیریم و اقساط آنرا پرداخت نکنیم؟ پس چگونه سه هزار میلیارد تومان اختلاس از سیستم بانکی کشور اتفاق می افتند و آب از آب تکان نمی خورد پس این همه حراست و بازرسی و اطلاعات و ضد اطلاعات و سیستم های خبر رسان کجا بودند؟ چه کار می کردند؟

اما در مورد ریخت و پاش کار به جایی رسیده که داد رهبر انقلاب، مراجع و مصلحین در آمده است. داغ تر و شفاف تر از مطالب من را در کتاب قاموس عدالت بخوانید که بیانات رهبر انقلاب است در مورد عدالت اجتماعی. شما ببینید چه ریخت و پاشهایی در این همایش ها انجام می شود.مردم باید صدقه بدهند تا کمیته امداد حضرت امام مثلا پنجاه هزار تومان در ماه به خانواده ای بدهد، اما در یک همایش تکراری و بی فایده به حال مردم به سهولت دویست میلیون تومان هزینه می شود. چرا؟ واقعا چرا؟

نماینده مجلس صد میلیون تومان از مجلس گرفته است تا در تهران خانه ای اجاره کند اما پیدا نکرده است؟این بود شیفتگی به خدمت!!

حسابهای بانکی در ممالک غربی، سفرهای تفریحی به اروپا و ریخت و پاش های فراوان به بهانه عزت اسلام و آبروی نظام و اخذ وامهای سنگین با اقساط سی ساله و کارمزد سه در صد، اینها کی با عدل علی و سیره اهل بیت سازگار است.

من از همایش های زیادی اطلاع دارم که مهمانان خارجی می آیند در بهترین هتلها اقامت می کنند، انواع و اقسام مأکولات و مشروبات را می خورند و می نوشند، با شیک ترین ماشینها گردش می کنند و سوغاتیهای گرانبها از صنایع دستی ایران به آنها هدیه داده می شود اما هیچ سود و دست آوردی برای مردم ندارد بویژه در شرایط کنونی که تحریمها کمر مردم را خرد کرده است من معنای این ریخت و پاشها و حیف و میل ها را نمی فهمم. آیا این عدالت است.

اما همه عدالت مربوط یه مسایل مادی نیست. نحوه برخورداری افراد و گروهها از امتیازهای سیاسی در جامعه اسلامی باید یکسان باشد.

منتقدین نظام با حامیان نظام باید فرصت های برابری در خود شکوفایی خویش و نیز بهره مندی از وسایل ارتباط جمعی داشته باشند.

اگر معنای حقیقی عدالت را بخواهید من میخواهم عرض کنم عدالت یعنی اینکه هر شهروندی احساس کند که هیچ کس حقوق او را تضییع نمی کند و در صورت تضییع شدن قوه قضاییه یا همان عدلیه نظام حق او را که مظلوم واقع شده است بدون هیچ گونه اغماض و تسامح و تساهلی باز خواهد ستاند.

در پایان امیدوارم گفته های من بتواند مسلمانی،مسوولی، و مدیری را بیدار کند و ما را به عدالت نزدیک. که صبح نزدیک است و وعده الهی خلف ناپذیر.

 

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


سه شنبه 21 شهریور 1391 :: نویسنده : احمد عباسی
نظرات ()
چهارشنبه 22 شهریور 1391 ساعت 15 و 46 دقیقه و 10 ثانیه
هنوز زنده ای
سه شنبه 21 شهریور 1391 ساعت 10 و 05 دقیقه و 02 ثانیه
سلام
یک جمله ای هست که به درد من و تو که عدالت خواهیم می خوره و ما را حلیم می کنه ...فرزانگی کنترل نشده اهریمن است ....فرزانه راه را نشان می دهد ولی نور افشانی نمی کند ....آرمان خواهی از ما یک انقلابی بوجود می اورد ...و این یعنی هم رشد فردی و هم رشد اجتماعی ...به نظر من بهتره از سر سفره های خود شروع کنیم ...همان یک بشقاب را به همسایه برسانیم ... شاید تعداد بشقاب دهندگان زیاد شود و جامعه عدالتخواهان ...خود عدالت را در کلان کشور پیاده کنند ...از اطراف خود شروع کنیم و البته تا می شود با مسرفین همراهی نکنیم .
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر